Les 3: Het speelplan in een Troef-contract

Les 3 150 min Spelen
Het speelplan in een Troef-contract

Les inhoud

De presentatie in .pdf-vorm: Start met Bridge 2 les 3 vs-2022 Het maken van een speelplan in een troefcontract is wezenlijk anders dan het maken van een speelplan in een SA-contract. In een SA-contract tel je je vaste slagen, in een troefcontract tel je je verliezers. Wat is een verliezer? Een verliezer is een kaart die niet wordt afgedekt door een winner in hand partner. In een nutshell: Stap 1: Stel vast hoeveel verliezers je kunt veroorloven Stap 2: Tel je verliezers per kleur (vanuit de hand met de lange troeven). (Een verliezer is een kaart die niet wordt afgedekt door een winner in de dummy.) Stap 3: Stel vast hoeveel verliezers je teveel hebt Stap 4: Bekijk hoe je je verliezers kunt wegwerken Stap 5: Begin met troeftrekken (behalve als je verliezer(s) weg moet werken via introevers aan de korte kant, of als je eerst een snelle verliezer moet wegwerken op een hoge kaart van de dummy. Een snelle verliezer is een verliezer die zij meteen kunnen oprapen zodra zij aan slag zijn gekomen). Een langzame verliezer is een verliezer die zij eerst nog moeten ontwikkelen. Er zijn grofweg 3 methoden om verliezers weg te werken: 1. Introevers maken aan de korte kant. Hiervoor zal het troeftrekken dus nog even moeten worden uitgesteld. Als er geen introevers aan de korte kant nodig zijn dan: TROEFTREKKEN. Ook als je geen hoge troeven hebt. Het risico is anders dat zij hun troeven apart maken via introevers. 2. Verliezers uit de hand weg op hoge kaarten van de dummy. 3. Snijden. Zijn de troeven bij de tegenpartij getrokken, dan kun je het spel verder behandelen als een SA-contract met dit verschil dat je je eigen aftroevers ook als vaste slagen beschouwt en telt. Dit extra in rood is voor de ambitieuzen:

Stappen die je ook altijd (dus ook bij SA-contracten) zou kunnen maken zijn de stappen 0.1 t/m 0.5 (die zijn eigenlijk geen onderdeel van de cursus, maar ik vermeld de stappen alleen voor het geval je hogerop wilt en de extra stappen aan kunt) Stap 0.1: In het geval van parentelling, zit ik in een goed contract? {Als je vermoedt dat iedereen in 4Sch zal zitten en jij zit in 3SA, dan moet je ofwel een zitsel bedenken waarbij 4Sch down gaat EN 3SA wordt gemaakt ofwel moet je een extra slag maken - want anders zit je toch voor een nul te kaarten} Stap 0.2: Hoeveel punten hebben wij (en dus zij)? Stap 0.3: Welke informatie kan ik uit het bieden afleiden? D.w.z. hoe zitten de punten verdeeld over linker- en rechter-tegenstander? Stap 0.4: Welke informatie kan ik uit de uitkomst afleiden? Stap 0.5: Hoe zit het spel dus waarschijnlijk, en welke kaart zit waar?

Een voorbeeld hoe die extra stappen kunnen helpen:

Huiswerk

Hoofdstuk 3 + werkboek