Les 2: Het speelplan in een SA-contract

Les 2 120 min Spelen
Het speelplan in een SA-contract

Les inhoud

De presentatie in .pdf-vorm: Start met Bridge 2 les 2 Het stappenplan voor de leider in een SA-contract luidt als volgt: (Het stappenplan voor de leider in een troef-contract verloopt wezenlijk anders) Stap 1: Tel je vaste slagen. Wat is een vaste slag? Een vaste slag is een hoge kaart die je zo kunt oprapen. Je hoeft er niets voor te doen. Stap 2: Kijk hoeveel slagen je te kort komt Stap 3: Kijk in welke kleur(en) je slagen kunt ontwikkelen Stap 4: Selecteer de werkkleur(en). Stap 5: Ontwikkel je werkkleur(en). Het oprapen van de vaste slagen doe je pas als je je slagen benodigd voor je doelstelling hebt ontwikkeld. Ik zeg doelstelling, want het kan bijv. zijn dat je in 3SA zit maar 2 overslagen kan halen. Of je zit in 1SA dat je niet kan maken, maar je denkt dat 6 slagen een goed resultaat zal zijn. Het is nu eenmaal niet altijd mogelijk altijd je contract te halen, je zit soms te hoog en dan wil je primair de schade beperken. Er zijn 3 soorten werkkleuren: 1. Het vrijspelen van hoge kaarten. Hiervoor moet je van slag en dat moet je je kunnen permitteren. 2. Kleuren waarin je lengteslagen kunt ontwikkelen. (Ook hiervoor moet je meestal van slag). 3. Snijden. (Hiervoor moet je misschien van slag) Vaak mag je maar 1x of 2x van slag voordat zij hun werkkleur hebben ontwikkelt. Bepaal de werkkleur die je contract veiligstelt. Dit extra in rood is voor de ambitieuzen:

Stappen die je ook altijd (dus ook bij troef-contracten) zou kunnen maken zijn 0.1 t/m 0.5 (deze stappen zijn eigenlijk geen onderdeel van deze cursus, maar ik vermeld de stappen alleen voor het geval je hogerop wilt én de extra stappen aan kunt) Stap 0.1: In het geval van parentelling, zit ik in een goed contract? {Als je vermoedt dat iedereen in 4Sch zal zitten en jij zit in 3SA, dan moet je ofwel een zitsel bedenken waarbij 4Sch down gaat EN 3SA wordt gemaakt ofwel moet je een extra slag maken - want anders zit je toch voor een nul te kaarten} Stap 0.2: Hoeveel punten hebben wij (en dus zij)? Stap 0.3: Welke informatie over de verdeling en punten kan ik uit het bieden afleiden? Als een tegenstander geboden heeft, heeft hij zowel punten als verdeling getoond. Stap 0.4: Welke informatie over de verdeling en punten kan ik uit de uitkomst afleiden? Bijv. Als je opeenvolgende kaarten in een kleur mist, en er wordt NIET met die kleur uitgekomen, dan zitten die honneurs meestal ofwel verdeeld, ofwel de andere kant heeft ze. Stap 0.5: Hoe zit het spel dus waarschijnlijk verdeeld?

Definities: Vaste slagen zijn slagen die je zo kunt oprapen. Een werkkleur is een kleur waarin je slagen kunt ontwikkelen. Er zijn 3 soorten werkkleuren: 1. Vrijspelen hoge kaarten (je zal meestal van slag moeten),  2. Lengteslagen ontwikkelen (je moet altijd van slag),  3. Snijden in kleuren met snitposities (je hebt een kans dat je van slag moet) Aandachtspunten: ■ De kleur met de meeste kaarten is lang niet altijd de kleur waarin je de meeste slagen kunt ontwikkelen. Kijk naar de kleur met de meeste slagen en dat is niet altijd de kleur met de meeste kaarten. ■ Beste werkkleur (= de kleur waarin je de meeste slagen kunt ontwikkelen) (meestal) eerst, uitzonderingsgevallen zijn waar je de entrees voor andere doelen moet gebruiken ■ Let bij de communicatie op: honneurs körte kant eerst (maar let op entrees voor incasseren van vrije slagen) ■ Het totaal aantal slagen wat je per kleur kunt maken is gelijk aan de som van de vaste slagen in die kleur + het aantal slagen wat je in die kleur kunt ontwikkelen ■ Probeer overslagen te maken als dat mogelijk is, maar zet je contract daarvoor nooit op de tocht (zeker niet in IMP-telling) - in de long run is dat de beste strategie